Saturday, November 27, 2010

Segaknyaa jumpa awek. Jumpa Allah?

Rata-rata kaum lelaki yang bersolat di masjid atau surau dilihat agak selekeh. Ada diantaranya yang bajunya berkedut. Ada yang seluar sebelah kiri dilipat. Sebelah kanan dibiar. Ada juga yang berbau busuk, alaah!..bau apa lagi kalau bukan bau rokok. Sedih melihat ragam sebahagian orang Muslim hari ini. Mereka seolah-olah kelihatan tidak ikhlas datang untuk memenuhi seruan 'hayya ala solah' (marilah solat). Mereka seperti terpaksa. Teguran dan kritikan ini juga khas buat penulis.

www.muawiyah90.blogspot.com

Pagi-pagi lagi bangun melangkahkan kaki ke tandas untuk membersihkan diri. Syampoo bukan main. Sabun punya banyak sampai boleh buat 'world record'. Berpakaian dengan begitu kemas. Dengan 'tied in'. Rambut bersikat dengan begitu rapi, sehingga, boleh dikatakan jika ada awek-awek di luar sana yang melihat habis boleh tergoda. Alangkah baiknya jika beginilah cara mereka berhadapan dengan Allah ketika solat. Bayangkan betapa gembiranya Allah melihat hamba-hambanya begitu segak melangkah masuk ke dalam masjid hanya semata-mata untuk tunduk sujud kepada Sang Pencipta!.

www.muawiyah90.blogspot.com

Hai saudaraku, bila berjumpa awek, kenapa anda boleh bersiap begitu segak sekali dengan minyak wangi yang boleh dibau sejauh 1 kilometer (haha tak dinafikan). Wah!. Awek tu pasti suka!. "Wah segaknya abang, barulah ayang suka camni..".. cuba kalau anda datang dengan kotor dan berbau busuk?. Apa pula reaksi si awek?.. "Lebih baik aku dating ngan kambing la wei, selekeh!". Sama lah juga apabila anda ke masjid atau menunaikan solat!. Anda datang untuk berhadapan dengan Allah dalam keadaan selekeh, bagaimana pula Allah memandang anda ketika itu?.

www.muawiyah90.blogspot.com

Kadang-kadang, imam dah masuk rakaat 'last'. Ha time tu la dia baru sampai nak berjemaah. Tidak dinafikan. Kadang-kadang ianya disebabkan seseorang itu lambat sampai, ke tandas atau disebabkan hal-hal lain. Tapikan... kalau boleh, cubalah berusaha untuk menepati masa solat berjemaah itu. Kenapa tidak?. Kalaulah anda dihubungi awek anda; "Sayang, I lapar la, datanglah sini..". Eh hilang dah. Cepat pula pergi menyahut seruan awek tu. Saya yang nak sambung taip ni pun tak sempat. haha.

www.muawiyah90.blogspot.com

Kesimpulannya, hormatilah Allah sebagai Tuhan yang Agung, Agung seAgung Agungnya!. Jika anda malu berhadapan dengan awek dalam keadaan selekeh dan busuk. Begitulah juga apabila anda berhadapan dengan Allah!. Hormatlah Allah!. Utamakan seruannya daripada seruan-seruan sumbang lain, melainkan ianya betul-betul mustahak. Maka ianya tidak menjadi satu masalah.

www.muawiyah90.blogspot.com

Artikel ini khas buat kaum Muslimin juga Muslimat. Yang Muslimat bolehlah sentiasa strict pada pakwe anda dalam hal seperti ini. Tegaslah dengan mereka dalam soal agama. Kalau mereka boleh bertegas dengan anda dalam banyak perkara. Takkan anda tak mampu bertegas dalam soal ini?.

www.muawiyah90.blogspot.com

Disediakan: Abu Muawiyah.

*Dibenarkan untuk menyebarkan artikel ini, tetapi perlu disertai dengan sumbernya.

No comments:

Post a Comment